با توجه به افزایش تعداد مراکز زیبایی آنچه که باعث بقا و رشد یک مرکز زیبایی در محیط رقابتی شدید می شود توانایی رقابت برای جذب زیباجو یا بیمار است.
بدین منظور مدیریت یک کلینیک می بایست از روش های مارکتینگ اختصاصی در این صنعت بهره گیرد. مدیریت سنتی در یک محیط رقابتی شدید طبیعتا جوابگو نخواهد بود و در نتیجه باعث حذف از بازار خواهد شد.
بدین منظور لازم است تا تدابیر حساب شده برای مارکتینگ کلینیک صورت گیرد تا نه تنها کلینیک بتواند در محیط رقابتی بقا یابد بلکه حتی بتواند به رشد قابل ملاحظهای نیز دست یابد.
این کار نیازمند آن است تا مدیریت مجموعه زیبایی با روش های مارکتینگ آشنایی کامل داشته و آنها را با تدبیر بکار گیرد. در این سلسله مباحث به تشریح کامل این موضوع خواهیم پرداخت.
شاید شما هم با این حقیقت روبرو شده باشید که مشتری راضی شما تبلیغ رایگان برای شما انجام داده و به شما مشتری جدید معرفی کرده باشد. در حقیقت این بهترین روش تبلیغ به ویژه در جوامع کوچکتر به شمار می رود.
یک مطب یا کلینیک خوشنام بدون صرف هزینه برای تبلیغات قادر خواهد بود مارکتینگ کلینیک خود را با مراجعه کنندگان زیادی داشته باشد. احتمالا شما هم نمونه این نوع از کلینیک ها را سراغ دارید که مشتریان با تعداد زیاد به آن ها مراجعه می کنند و این حاصل از کیفیت کار خوب آن پزشک یا مجموعه بوده است.
بنابراین اگر شما روی زیر ساخت های اصلی مجموعه خود خوب کار کرده باشید و پزشک شما پزشک حاذقی باشد به راحتی می توانید در طی یک زمان با یک روند تصاعدی به تعداد بالایی از مشتریان برسید.
این امر نیازمند چند عامل است. عامل اول داشتن پزشک کاربلد است هر چقدر کلینیک شما لوکس باشد، تجهیزات لوکس و به روز داشته باشد یا تبلیغات خوب هم داشته باشید در نهایت این عملکرد پزشک است که تعیین کننده رضایت نهایی مشتری خواهد بود.
در مورد برخی از پروسیجرهای دیگر کلینیک مانند پروسیجر فیشیال یا لیزر موهای زائد این عملکرد اپراتورها است که در این امر نقش مهمی ایفا می کند بنابراین انجام دهنده پروسیجر درمانی یا زیبایی مهمترین نقش را در رضایت مراجعه کنندگان بازی می کند و در صورتی که این افراد دارای دانش،تجربه و تبحر لازم باشند شما عوامل کلیدی رضایت مشتری را در اختیار دارید و رشد تصاعدی مشتریان را شاهد خواهید بود.
به ویژه با توجه به اینکه در جوامع نیمه سنتی مانند ایران سرعت پخش یک خبر در میان مردم بسیار بالا است. الیوت ارونسون در کتاب روانشناسی اجتماعی این پدیده را به خوبی تشریح کرده است که در این پلتفرم و با توجه به محدودیت امکان تشریح کامل آن نیست و علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به این کتاب مراجعه کنند.
پس اگر خواهان تعداد مشتریان بیشتر هستیم باید از این کانال پخش اطلاعات بین مردم که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد با ارائه یک سرویس درمانی و زیبایی با کیفیت بالا نهایت استفاده را کرد.
این کانال تبلیغ بهترین، کم هزینه ترین و موثرترین روش برای گردآوری مشتری بیشتر است و اغلب مشتریان شما هم مشتریان وفادار شما خواهند بود که رقبا به راحتی قادر نخواهند بود این مشتریان را از چنگ شما در بیاورند
امروزه شبکههای اجتماعی نقش موثری در جریان اطلاعات میان مردم دارند. یک کلینیک زیبایی نیز برای جذب مشتری بیشتر و تقویت مارکتینگ کلینیک می تواند از این شبکه های اجتماعی بهره مند شود که بیشتر مراکز زیبایی نیز در حال استفاده از شبکه اجتماعی عموما اینستاگرام برای معرفی خدمات خود هستند.
اما با وجود استفاده بیشتر مراکز از شبکه اجتماعی برخی در جذب مشتری موفق تر از،دیگران بوده اند اما دلیل آن چیست؟
چند نکته وجود دارد که می تواند کمک کند تا شما به عنوان مدیر یک مرکز زیبایی در استفاده از شبکه های اجتماعی موفق تر باشید که به صورت خلاصه به آنها اشاره می کنیم:
داشتن یک تابلو سر در مناسب در جذب مشتری برای مارکتینگ کلینیک بسیار حائز اهمیت است. نصب تابلو سر در فقط یک تکلیف از سر باز کننیست و بخشی از تبلیغات هر روزه شما را تشکیل میدهد. متاسفانه در نصب سر بسیاری از کلینیک ها نکات درست رعایت نمی شود.
در این بخش با برخی از نکات مهم یک تابلو سر مناسب می پردازیم:
در حدود ۹۰ درصد از مشتریان یک کلینیک پوست، مو و زیبایی را زنان تشکیل می دهند این آمار با منفی مثبت ۵ درصد اختلاف با مراجعه شما به آمار مشتریانتان قابل تایید است.
برخی آمارهای غیر رسمی نشان می دهند ۹۰ درصد از این ۹۰ درصد بین گروه سنی ۱۸ تا ۴۵ سال قرار دارند و مابقی بین گروه های سنی ۱۴ تا ۱۸ و ۴۵ به بالا تقسیم شده است.
پس عمده مشتریان زنان بین ۱۸ تا ۴۵ سال قرار دارند. این افراد بیشتر در کجا فعالیت یا حضور دارند.
این مکان ها شامل موارد زیر هستند:
این مراکز بهترین مکان برای تبلیغ کار شماست. اما هر کدام روش های خود را دارند. مثلا در آرایشگاه های زنانه شما می توانید با هماهنگی مالک آرایشگاه ورکشاپ رایگان برای خدمات خود برگزار کنید و جذب مشتری کنید.
یا برای سالن اسپا می توانید کارت تخفیف برای اعضای آن صادر کنید. در نمایشگاه های آرایشی و بهداشتی می توانید غرفه ای اجاره کرده و کلینیک و خدمات خود را معرفی کنید.
در نمایشگاه های لوازم آشپزخانه می توانید بنری از کلینیک خود نصب کنید. برای مراکز تحصیلی کارت تخفیف دانشجویی ویژه صادر کنید. برای باشگاه های ورزشی میتوانید با مدیریت مجموعه هماهنگ کرده و از روش های مختلف مذکور استفاده کنید.
با توجه به اینکه بیشترین کاشت موی سر برای آقایان صورت می گیرد شما می توانید با آرایشگاه های مردانه به صورت انفرادی یا با صنف آرایشگران به عنوان یک مجموعه منسجم بر سر یک برنامه ویژه تخفیف به مشتریانشان جهت کاشت به توافق برسید یا آن تخفیف را به خود آرایشگر بدهید یا به آنها به ازای هر ارجاع مشتری پورسانت پرداخت کنید.
این هنر مدیریت شما و بخش فروش و مارکتینگ کلینیک است که از هر یک از این پتانسیل ها به چه صورت استفاده کنید.
یکی از روش های موثر برای آنکه بتوانید جذب مشتری بیشتر و مارکتینگ کلینیک خود را قویتر کنید این است که اپلیکیشن موبایلی مخصوص کلینیک خود را توسعه دهید.
این اپلیکیشن می تواند عملکردهای مختلفی برای کلینیک شما داشته باشد. نخست اینکه تا جایی که ما می دانیم این کار در ایران انجام نشده است و کلینیک شما در این زمینه پیشرو خواهد بود و این کار باعث ایجاد تمایز بین شما و دیگر مراکز زیبایی خواهد شد.
مزیت دیگر این است که نصب اپلیکیشن شما روی گوشی مشتری به معنی یک تبلیغ همه روزه برای شما است و هر بار مشتری به صفحه گوشی خود مراجعه کند اپلیکیشن شما را می بیند و برند در ذهن او نقش خواهد بست و حتی یاد سرویس زیبایی و درمانی خواهد افتاد که به آن نیاز دارد و باید به شما مراجعه کند.
مزیت دیگر این است که شما با این اپلیکیشن می توانید همه روزه مطالب مختلفی را برای مشتری خود ارسال کنید مثلا اگر سرویس جدیدی به کلینیک اضافه کرده اید یا کمپین فروش خاصی دارید یا هر نوع اطلاع رسانی را از این طریق به صورت مستقیم انجام خواهید داد.
در این اپلیکیشن می توانید سیستم ارجاع تعریف کنید که در ازای معرفی مشتری جدید مشتری موجود بتواند تخفیف روی خدمات شما بگیرد. همچنین می توانید بخش عکس های قبل و بعد را در اپلیکیشن تعریف کنید و مشتری عکس های قبل و بعد هر سرویسی که از شما گرفته است را ببیند و اینگونه رضایتمندی بیشتری ایجاد شود و شما نیز یک پایگاه داده دائمی برای نگهداری سوابق کارهای خود داشته باشید.
کار دیگری که با اپلیکیشن میتوانید انجام دهید این است که مشتری بتواند نوبت رزرو کند و پرداخت خود را نیز حتی انجام دهد.
علاوه بر این با ارتباط دادن اپلیکیشن خود با اپلیکیشن های تاکسی آنلاین بتوانید مشتری را در راهنمایی برای رسیدن به محل کلینیک خود کمک و یاری رسانید. کاربردهای گسترده دیگری نیز می توان برای اپلیکیشن می توان تعریف کرد که خارج از حوصله این نگارش است.
مراجعه کنندگان به مراکز زیبایی در هنگام ورود به کلینیک چه مقدار باید در انتظار دریافت خدمات مورد نظر خود باشند؟
اینکه مشتری شما در کلینیک با انبوهی از مشتریان مواجه شود یا با کلینیک خلوت خود مساله ای است که بسیار می تواند در جذب مشتری برای کلینیک موثر باشد.
این امر در جوامع مختلف متفاوت است و فرهنگ در این زمینه می تواند تاثیر گذار باشد. در جوامع پیشرفته تر که زمان برایشان بسیار ارزشمند است انتظار ماندن برای دریافت خدمات زیبایی امری نا مطلوب است چرا که آنها انتظار دارند مدیریت کلینیک مدیریت زمانبندی مناسبی داشته باشد و مشتری در کمترین زمان ممکن و دقیقا در زمان گفته شده سرویس را دریافت کند.
این امر در جوامع کمتر توسعه یافته کمتر حائز اهمیت است. در زمینه کلینیک های زیبایی که بیشتر مشتریان خانم ها هستند در صورتی که اکثریت مشتریان کلینیک خانم های شاغل باشند اهمیت زمان برای آنها بیشتر خواهد بود و آنها دوست ندارند زیاد منتظر بمانند.
از سوی دیگر در جامعه ما اگر یک مشتری وارد کلینیک شود و ببیند که تعداد مراجعه کنندگان کم است احساس خواهد کرد که کیفیت کار آن کلینیک پایین است و به این دلیل شاید تصمیم بگیرد که به آن مرکز مراجعه نکند.
بنابراین اگر بخواهیم یک فرمول برای این مساله پیدا کنیم می توانیم بگوییم که بهترین حالت این است که مشتری در مراجعه به کلینیک با یک مرکز خالی از مراجعه کننده مواجه نشود از سوی دیگر مدیریت کلینیک باید به گونه ای برنامه ریزی کند که مراجعه کننده پانزده تا بیست دقیقه بیشتر منتظر دریافت خدمات نماند.